GRUPA 16 PLUS autor: GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA, Magda Andrzejewicz
   

GRUPA 16 PLUSGrupa 16 plus – tak konstanciÅ„scy internauci nazwali zwolenników zniesienia wszelkich ograniczeÅ„ tonażu ciężarówek – walczy nie tylko o zniesienie ograniczenia ruchu ciężkich pojazdów na terenie naszej gminy. Po ostatnim spotkaniu, nie wiadomo, w czym problem – w zniesieniu ograniczenia ruchu, czy w secesji nadwiÅ›laÅ„skich soÅ‚ectw.

 

31 stycznia w kolejnym spotkaniu w starostwie powiatowym, poÅ›wiÄ™conym protestowi przedsiÄ™biorców przeciwko częściowemu ograniczeniu ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie caÅ‚kowitej (DMC) powyżej 16 t na drogach wojewódzkich 724 i 721 w granicach gminy Konstancin- Jeziorna, udziaÅ‚ wziÄ™li przedstawiciele wÅ‚adz naszej gminy, prezes spóÅ‚ki Uzdrowisko Konstancin- Zdrój, radni Konstancina-Jeziorny, reprezentanci stowarzyszeÅ„ spoÅ‚ecznych, mieszkaÅ„cy, radni powiatu piaseczyÅ„skiego oraz przedsiÄ™biorcy i rolnicy z terenu Konstancina i okolic (bliżej nieokreÅ›lonych). Przedstawiciele Grupy 16 plus rozdali zebranym kserokopiÄ™ pisma skierowanego do MarszaÅ‚ka Województwa Mazowieckiego, w którym wprowadzenie „niedorzecznego ograniczenia ruchu pojazdów powyżej 16 ton” byÅ‚o wcale nie najważniejszÄ… z podnoszonych spraw. Pisma anonimowego, bo pod sÅ‚owami: „My niżej podpisani, wyrażamy swoje zaniepokojenie i zdecydowany sprzeciw wobec dziaÅ‚aÅ„ ograniczajÄ…cych rozwój naszej gminy, oraz utrudniajÄ…cych nam codzienne życie” nikt siÄ™ nie podpisaÅ‚ – ani autor, ani popierajÄ…cy go przedsiÄ™biorcy.

 

Burmistrz Kazimierz JaÅ„czuk poinformowaÅ‚, że wÅ‚aÅ›ciciele firm otrzymali 331 identyfikatorów umożliwiajÄ…cych, mimo ograniczenia, dojazd ciężarówek do firm – przepustkÄ™ dostawaÅ‚ każdy, kto dopeÅ‚niÅ‚ formalnoÅ›ci i wystÄ…piÅ‚ o niÄ…. Problemem wiÄ™c nie jest niemożliwość prowadzenia normalnej dziaÅ‚alnoÅ›ci firm, wystarczy wprowadzić odpowiedniÄ… organizacjÄ™.

 

Po stronie przedsiÄ™biorców zasiadÅ‚o osiem osób, ale gÅ‚os zabierali gÅ‚ównie przedstawiciele Klinkier- Budu, firmy handlowo-deweloperskiej mieszczÄ…cej siÄ™ przy ul.Warszawskiej. Mimo że firma otrzymaÅ‚a 10 przepustek dla samochodów ciężarowych, jej wÅ‚adze twierdzÄ…, że ograniczenie utrudnia im dziaÅ‚alność – dostawcy i odbiorcy z zagranicy nie mogÄ… przyjechać po towar w dowolnej porze. WÅ‚aÅ›ciciel firmy przekonywaÅ‚, że cofniÄ™cie granicy, od której obowiÄ…zuje ograniczenie, dosÅ‚ownie o kilkadziesiÄ…t metrów rozwiÄ…zaÅ‚oby problemy firmy. Nie wziÄ…Å‚ jednak pod uwagÄ™, że hurtownia Klinkier-Bud mieÅ›ci siÄ™ prawie przy samej granicy z WarszawÄ…, w której takie ograniczenie obowiÄ…zuje już od ponad 6 lat. Czasowe ograniczenia ruchu ciężkich pojazdów obowiÄ…zujÄ… w setkach polskich i europejskich miast (nie tylko w miejscowoÅ›ciach uzdrowiskowych), w których wÅ‚adze dbajÄ… o zdrowie mieszkaÅ„ców i czystość Å›rodowiska naturalnego.

 

Ruch na drogach wojewódzkich przebiegajÄ…cych Å›rodkiem miejscowoÅ›ci jest przyczynÄ… zanieczyszczenia powietrza spalinami, powoduje haÅ‚as powyżej dopuszczalnych norm i jest wysoce uciążliwy dla mieszkaÅ„ców. „Czy nasi przedsiÄ™biorcy i ich rodziny mieszkajÄ… w jakiejÅ› innej miejscowoÅ›ci, oddychajÄ… innym powietrzem?” – pyta w liÅ›cie do redakcji nasza czytelniczka A. G. Autor (autorzy?) pisma powoÅ‚ywali siÄ™ na wyniki pomiaru natężenia ruchu ciężkich pojazdów na drodze 724 – ich zdaniem zaledwie 3 proc. wszystkich pojazdów. Nie dowiedzieliÅ›my siÄ™ jednak kto, kiedy, w jaki sposób i na czyje zlecenie dokonywaÅ‚ pomiarów. Nawet gdyby ruch byÅ‚ niewiele wiÄ™kszy, zapomnieli dodać, że jeden 40-tonowy tir w ciÄ…gu trzech sekund rozjeżdża drogÄ™ tak, jak 163 840 samochodów osobowych.

 

W trakcie wymiany argumentów szybko okazaÅ‚o siÄ™, że nie zakaz jest gÅ‚ównym powodem protestu. PrzedsiÄ™biorcom najbardziej przeszkadza istnienie uzdrowiska.Autorzy pisma poddawali w wÄ…tpliwość walory uzdrowiskowe Konstancina, co Å›wietnie koresponduje z listopadowÄ… wypowiedziÄ… czÅ‚onka zarzÄ…du powiatu piaseczyÅ„skiego o trupie uzdrowiska. Prezes spóÅ‚ki Uzdrowisko Konstancin-Zdrój Krzysztof GÅ‚ogowski przypomniaÅ‚, że uzdrowisko istnieje od 100 lat, a status uzdrowiska przyznawany jest danej miejscowoÅ›ci przez ministra zdrowia, nie przez wÅ‚adze gminy. To minister zdrowia okreÅ›la wymagania eksploatacyjne, funkcjonalne i techniczne, jakim powinny odpowiadać urzÄ…dzenia lecznictwa uzdrowiskowego.

 

Zdaniem autorów protestu, nie tylko czasowe ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów utrudnia rozwój gminy, ale przede wszystkim objÄ™cie strefami ochrony uzdrowiskowej terenu caÅ‚ej gminy. DokÅ‚adniej chodzi o „ograniczenia zwiÄ…zane z nadmiernym rozszerzeniem stref uzdrowiska, uniemożliwiajÄ…ce swobodne korzystanie z nieruchomoÅ›ci znajdujÄ…cych siÄ™ w ich obrÄ™bie”.

 

Na czym miaÅ‚oby polegać owo „swobodne korzystanie”? Zapewne na budowie baz przeÅ‚adunkowych by móc „w peÅ‚ni korzystać z ogromnej szansy jakÄ… daje sÄ…siedztwo stolicy”. Bo na terenie Warszawy, choć nie jest uzdrowiskiem, również obowiÄ…zujÄ… takie same czasowe ograniczenia ruchu wielotonowych ciężarówek, jakie wprowadzono u nas. Towar do sklepów w Warszawie trzeba dowieźć, wiÄ™c „korzystanie z ogromnej szansy” polegaÅ‚oby na przeÅ‚adunku towarów z 30-tonowych kolosów na mniejsze ciężarówki. Jak wyglÄ…da taka baza przeÅ‚adunkowa, można zobaczyć na tzw. trasie katowickiej, kilka kilometrów przed Piasecznem – hektary magazynów. Czy budowa baz logistycznych i wielkich hurtowni to rzeczywiÅ›cie wymarzony kierunek rozwoju nadwiÅ›laÅ„skich soÅ‚ectw? A może mieszkaÅ„cy soÅ‚ectw marzÄ… o powstaniu na ich terenie kolejnej asfalciarni lub podobnego zakÅ‚adu? Poza lokalizacjÄ… zakÅ‚adów przemysÅ‚owych w strefie C ochrony uzdrowiskowej nie ma żadnych ograniczeÅ„ w budowie. W soÅ‚ectwach objÄ™tych uchwalonymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego można budować na ich podstawie, w pozostaÅ‚ych na podstawie tzw. warunków zabudowy.

 

Swobodne korzystanie z nieruchomoÅ›ci znajdujÄ…cych siÄ™ w obrÄ™bie stref ochrony uzdrowiskowej polegaÅ‚oby na budowie baz przeÅ‚adunkowych by móc „w peÅ‚ni korzystać z ogromnej szansy, jakÄ… daje sÄ…siedztwo stolicy”, i na przeÅ‚adunku towarów z 30-tonowych kolosów na mniejsze ciężarówki, bo na terenie Warszawy, choć nie jest uzdrowiskiem, również obowiÄ…zujÄ… takie same czasowe ograniczenia ruchu wielotonowych ciężarówek, jakie wprowadzono u nas.

 

W granicach stref ochrony uzdrowiskowej obowiÄ…zujÄ… również ograniczenia w stosowaniu najbardziej szkodliwych dla zdrowia Å›rodków ochrony roÅ›lin i takie utrudnienie w rozwoju gminy popiera 90 proc mieszkaÅ„ców. Nikt z nas nie chce jeść ziemniaków potraktowanych Å›rodkami ochrony roÅ›lin I i II klasy toksycznoÅ›ci, czÄ™sto o dÅ‚ugim okresie karencji.

 

Starosta powiatu piaseczyÅ„skiego Jan DÄ…bek, moderator spotkania, apelowaÅ‚ o kompromis. Ze strony przedsiÄ™biorców kompromis wyglÄ…da nader interesujÄ…co: wÅ‚adze gminy zniosÄ… wszelkie ograniczenia, a oni wesprÄ… nas w staraniach o budowÄ™ obwodnicy.

   
Drukuj